Model Sport History - Музей гр. Сопот

Музей на моделизма в гр. Сопот
Потребителски аватар
S-LK
Мнения: 667
Регистриран: 27 фев 2019 17:56
Местоположение: гр. Сопот
Контакти:

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от S-LK » 28 авг 2022 14:52

БТР-60 осемколесeн амфибиен бронетранспортьор(копие на една от модификациите му).
Пионерски състезателен модел с ластичен двигател направен 1974г.

Мащаба 1:10, чертежа е от списание "Моделист-Конструктор".
Корпуса е изработен от щпертплат, шасито от 3mm алуминий.
Гуми с джанти, както и паничковидното зъбно колело от популяните в онези години конструктори производство на ГДР.
Задвижването е от два ластични двигателя с необходимите за целта предавателни механизми.
Използвахме ластици като при гуменомоторните авиомодели на фирмата Pirelli.
Модела има 14 отварящи се капака!
Eто и шасито:
3.jpg
Ластика се обработваше с масло, за подобряване на свойствата му.
Предният мост има възможност за настройка в пределите на 30 градуса.
Двете междинни оси се движат свободно по вертикала.
За по-добро сцепление на задните колела има допълнително утежняване.
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.
м.с. инж. Любомир Караиванов

Потребителски аватар
S-LK
Мнения: 667
Регистриран: 27 фев 2019 17:56
Местоположение: гр. Сопот
Контакти:

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от S-LK » 29 авг 2022 16:48

Добри Грабчев написа:
28 авг 2022 19:14
От пакет ли са детайлите?Как едно пионерче може да направи това нещо???
То и сега продължава...правят на децата моделите и после детско състезание с карбонови модели...
Едно не може, но десет и повече могат :D
Правилника разрешава да се използват и готови детайли.
Гуми с джанти, зъбни предавки и детайли изработени от по-възрастен.
Децата от няколко класа идваха по един ден в клуба.
Eдна от групите правеше едновременно няколко бронетранспотьора.
Всички режеха детайлите на ръка, с резбарско лъкче от липов шперплат.
Другата група правеше БРДМ-60, трета автомодели с въздушен винт
и т.н.
Ако е нужно ще разкажа подробно.

Как се измениха нещата след това е известно на всички.
Не е нещо, което трябва да обсъждаме в тази тема.
м.с. инж. Любомир Караиванов

Потребителски аватар
S-LK
Мнения: 667
Регистриран: 27 фев 2019 17:56
Местоположение: гр. Сопот
Контакти:

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от S-LK » 07 сеп 2022 15:44

Много от българските моделисти са имали или виждали Посона.
Поставил съм си задача да науча и покажа всичко за този двигател.
Да запазя за историята тази национална гордост!
Вярвах, че рано или късно ще постигна целта си.
Познавам от години з.м.с.инж.Илия Царски(обикновенно се обръщам към него с Бате Илия).
Всичко, което можех да намеря вече може да се види в музея.
Останаха детайлите и неща, които малко от моделистите са виждали.
По тази причина му отидах на гости.
Дълго може да разказвам, какво точно се случи, но няма да е в този пост.
През далечната 1988г. за поредната изложба на ТНТМ в гр.Пловдив е изработено табло с различни варианти на двигателя.
Преди няколко месеца з.м.с.инж.Илия Царски ми разказа за това и обеща да ми подари каквото е останало.
POSON (ПОСОН) 2,5cc CL F1C, ABC, Glow, Iliya Tsarski, Pleven, Bulgaria, 1988
POSON 025 F1C 1988 TNTM.jpg
Това е единична бройка от таблото, варианта за таймерни модели не е произвеждан серийно!
Не знам защо има разлика в цвета на анодираните детайли, вероятно просто са бързали за изложбата.
POSON (ПОСОН) 2,5cc Black head MARINE CL, ABC, Iliya Tsarski, Pleven, Bulgaria, 1988.jpg
Също единична бройка от таблото, не е произвеждан серийно!
Бързали са за изложбата и не са правили карбуратор.
Предполагам, че карбуратора е от MDS-3.5KR2U-S.
Уточнихме, че никога не са произвеждали RC карбуратор.
Благодаря от сърце на Бате Илия за подаръците!
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.
м.с. инж. Любомир Караиванов

mmfsr
Мнения: 530
Регистриран: 24 апр 2019 09:48

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от mmfsr » 07 сеп 2022 16:40

Основните ми теоретически знания са от Бачо Илия.Помнв в годините 76-78 как усилено работеха с брат си и Педро,Бачо Бебо,Къдри и Косьо паяка.Всеки сам правеше двигатели и модели.Аз като любопитен младеж питах и получавах отговори.После след години като млад инж. също много питах,но отговорите бяха на друго ниво.Да е жив и здрав и да помага още.
Инж.Веселин Драганов М.С.

Потребителски аватар
S-LK
Мнения: 667
Регистриран: 27 фев 2019 17:56
Местоположение: гр. Сопот
Контакти:

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от S-LK » 16 сеп 2022 15:28

Ето какво избрах за музея от многобройните медали на з.м.с.инж.Илия Царски:
Varna 73.jpg
Медал за първо място от "Купа Варна-73"!

Благодаря на з.м.с.инж.Илия Царски!
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.
м.с. инж. Любомир Караиванов

Потребителски аватар
S-LK
Мнения: 667
Регистриран: 27 фев 2019 17:56
Местоположение: гр. Сопот
Контакти:

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от S-LK » 17 сеп 2022 12:10

В дома на з.м.с.инж.Илия Царски камерата на сина ми не спираше.
Ето част от разказа му:
м.с. инж. Любомир Караиванов

елерон
Мнения: 7
Регистриран: 17 апр 2017 11:11

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от елерон » 19 сеп 2022 15:44

Беше истинско удоволствие да изгледам видеото. Благодаря!

mmfsr
Мнения: 530
Регистриран: 24 апр 2019 09:48

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от mmfsr » 19 сеп 2022 16:25

Браво,Любо.Уникално видео,уникален човек.Един от титаните на моделизмите.Горд съм,че съм се докоснал и учил от Бачо Илия.
Инж.Веселин Драганов М.С.

Потребителски аватар
Slav_s
Site Admin
Мнения: 696
Регистриран: 28 ное 2016 14:54
Местоположение: София
Контакти:

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от Slav_s » 20 сеп 2022 23:52

Страхотно видео, изгледах го с удоволствие.
Слави Чорбанов - София 0889290525
Balsa flies BETTER ! ;)

Потребителски аватар
S-LK
Мнения: 667
Регистриран: 27 фев 2019 17:56
Местоположение: гр. Сопот
Контакти:

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от S-LK » 21 сеп 2022 15:41

Преди време з.м.с.Любомир Дърев подари за музея свой модел F1C.
За ремонта му беше необходима специална хартия и ацетонов лак.
Петър Алексиев от гр.Велинград ми подари два листа жълт и един лист бял.
С ацетонов лак помогна м.с.Георги Дончев.
Ремонта извърши м.с.Атанас Гаганелов.
От днес модела е в музея:
м.с.Атанас Гаганелов1.jpg
м.с.Атанас Гаганелов2.jpg
Таймера е готов.jpg
Двигателя е перката са оригинални.jpg
Благодаря на з.м.с.Любомир Дърев, м.с.Георги Кабаков, Петър Алексиев, м.с.Георги Дончев и м.с.Атанас Гаганелов!
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.
м.с. инж. Любомир Караиванов


Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост