Model Sport History - Музей гр. Сопот
- S-LK
- Мнения: 665
- Регистриран: 27 фев 2019 17:56
- Местоположение: гр. Сопот
- Контакти:
Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот
БТР-60 осемколесeн амфибиен бронетранспортьор(копие на една от модификациите му).
Пионерски състезателен модел с ластичен двигател направен 1974г.
Мащаба 1:10, чертежа е от списание "Моделист-Конструктор".
Корпуса е изработен от щпертплат, шасито от 3mm алуминий.
Гуми с джанти, както и паничковидното зъбно колело от популяните в онези години конструктори производство на ГДР.
Задвижването е от два ластични двигателя с необходимите за целта предавателни механизми.
Използвахме ластици като при гуменомоторните авиомодели на фирмата Pirelli.
Модела има 14 отварящи се капака!
Eто и шасито: Ластика се обработваше с масло, за подобряване на свойствата му.
Предният мост има възможност за настройка в пределите на 30 градуса.
Двете междинни оси се движат свободно по вертикала.
За по-добро сцепление на задните колела има допълнително утежняване.
Пионерски състезателен модел с ластичен двигател направен 1974г.
Мащаба 1:10, чертежа е от списание "Моделист-Конструктор".
Корпуса е изработен от щпертплат, шасито от 3mm алуминий.
Гуми с джанти, както и паничковидното зъбно колело от популяните в онези години конструктори производство на ГДР.
Задвижването е от два ластични двигателя с необходимите за целта предавателни механизми.
Използвахме ластици като при гуменомоторните авиомодели на фирмата Pirelli.
Модела има 14 отварящи се капака!
Eто и шасито: Ластика се обработваше с масло, за подобряване на свойствата му.
Предният мост има възможност за настройка в пределите на 30 градуса.
Двете междинни оси се движат свободно по вертикала.
За по-добро сцепление на задните колела има допълнително утежняване.
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.
м.с. инж. Любомир Караиванов
- S-LK
- Мнения: 665
- Регистриран: 27 фев 2019 17:56
- Местоположение: гр. Сопот
- Контакти:
Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот
Едно не може, но десет и повече могатДобри Грабчев написа: ↑28 авг 2022 19:14От пакет ли са детайлите?Как едно пионерче може да направи това нещо???
То и сега продължава...правят на децата моделите и после детско състезание с карбонови модели...

Правилника разрешава да се използват и готови детайли.
Гуми с джанти, зъбни предавки и детайли изработени от по-възрастен.
Децата от няколко класа идваха по един ден в клуба.
Eдна от групите правеше едновременно няколко бронетранспотьора.
Всички режеха детайлите на ръка, с резбарско лъкче от липов шперплат.
Другата група правеше БРДМ-60, трета автомодели с въздушен винт
и т.н.
Ако е нужно ще разкажа подробно.
Как се измениха нещата след това е известно на всички.
Не е нещо, което трябва да обсъждаме в тази тема.
м.с. инж. Любомир Караиванов
- S-LK
- Мнения: 665
- Регистриран: 27 фев 2019 17:56
- Местоположение: гр. Сопот
- Контакти:
Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот
Много от българските моделисти са имали или виждали Посона.
Поставил съм си задача да науча и покажа всичко за този двигател.
Да запазя за историята тази национална гордост!
Вярвах, че рано или късно ще постигна целта си.
Познавам от години з.м.с.инж.Илия Царски(обикновенно се обръщам към него с Бате Илия).
Всичко, което можех да намеря вече може да се види в музея.
Останаха детайлите и неща, които малко от моделистите са виждали.
По тази причина му отидах на гости.
Дълго може да разказвам, какво точно се случи, но няма да е в този пост.
През далечната 1988г. за поредната изложба на ТНТМ в гр.Пловдив е изработено табло с различни варианти на двигателя.
Преди няколко месеца з.м.с.инж.Илия Царски ми разказа за това и обеща да ми подари каквото е останало.
POSON (ПОСОН) 2,5cc CL F1C, ABC, Glow, Iliya Tsarski, Pleven, Bulgaria, 1988 Това е единична бройка от таблото, варианта за таймерни модели не е произвеждан серийно!
Не знам защо има разлика в цвета на анодираните детайли, вероятно просто са бързали за изложбата. Също единична бройка от таблото, не е произвеждан серийно!
Бързали са за изложбата и не са правили карбуратор.
Предполагам, че карбуратора е от MDS-3.5KR2U-S.
Уточнихме, че никога не са произвеждали RC карбуратор.
Благодаря от сърце на Бате Илия за подаръците!
Поставил съм си задача да науча и покажа всичко за този двигател.
Да запазя за историята тази национална гордост!
Вярвах, че рано или късно ще постигна целта си.
Познавам от години з.м.с.инж.Илия Царски(обикновенно се обръщам към него с Бате Илия).
Всичко, което можех да намеря вече може да се види в музея.
Останаха детайлите и неща, които малко от моделистите са виждали.
По тази причина му отидах на гости.
Дълго може да разказвам, какво точно се случи, но няма да е в този пост.
През далечната 1988г. за поредната изложба на ТНТМ в гр.Пловдив е изработено табло с различни варианти на двигателя.
Преди няколко месеца з.м.с.инж.Илия Царски ми разказа за това и обеща да ми подари каквото е останало.
POSON (ПОСОН) 2,5cc CL F1C, ABC, Glow, Iliya Tsarski, Pleven, Bulgaria, 1988 Това е единична бройка от таблото, варианта за таймерни модели не е произвеждан серийно!
Не знам защо има разлика в цвета на анодираните детайли, вероятно просто са бързали за изложбата. Също единична бройка от таблото, не е произвеждан серийно!
Бързали са за изложбата и не са правили карбуратор.
Предполагам, че карбуратора е от MDS-3.5KR2U-S.
Уточнихме, че никога не са произвеждали RC карбуратор.
Благодаря от сърце на Бате Илия за подаръците!
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.
м.с. инж. Любомир Караиванов
-
- Мнения: 530
- Регистриран: 24 апр 2019 09:48
Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот
Основните ми теоретически знания са от Бачо Илия.Помнв в годините 76-78 как усилено работеха с брат си и Педро,Бачо Бебо,Къдри и Косьо паяка.Всеки сам правеше двигатели и модели.Аз като любопитен младеж питах и получавах отговори.После след години като млад инж. също много питах,но отговорите бяха на друго ниво.Да е жив и здрав и да помага още.
Инж.Веселин Драганов М.С.
- S-LK
- Мнения: 665
- Регистриран: 27 фев 2019 17:56
- Местоположение: гр. Сопот
- Контакти:
Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот
Ето какво избрах за музея от многобройните медали на з.м.с.инж.Илия Царски:
Благодаря на з.м.с.инж.Илия Царски!
Медал за първо място от "Купа Варна-73"!Благодаря на з.м.с.инж.Илия Царски!
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.
м.с. инж. Любомир Караиванов
- S-LK
- Мнения: 665
- Регистриран: 27 фев 2019 17:56
- Местоположение: гр. Сопот
- Контакти:
Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот
В дома на з.м.с.инж.Илия Царски камерата на сина ми не спираше.
Ето част от разказа му:
Ето част от разказа му:
м.с. инж. Любомир Караиванов
-
- Мнения: 7
- Регистриран: 17 апр 2017 11:11
Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот
Беше истинско удоволствие да изгледам видеото. Благодаря!
-
- Мнения: 530
- Регистриран: 24 апр 2019 09:48
Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот
Браво,Любо.Уникално видео,уникален човек.Един от титаните на моделизмите.Горд съм,че съм се докоснал и учил от Бачо Илия.
Инж.Веселин Драганов М.С.
- Slav_s
- Site Admin
- Мнения: 696
- Регистриран: 28 ное 2016 14:54
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот
Страхотно видео, изгледах го с удоволствие.
Слави Чорбанов - София 0889290525
Balsa flies BETTER !
Balsa flies BETTER !

- S-LK
- Мнения: 665
- Регистриран: 27 фев 2019 17:56
- Местоположение: гр. Сопот
- Контакти:
Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот
Преди време з.м.с.Любомир Дърев подари за музея свой модел F1C.
За ремонта му беше необходима специална хартия и ацетонов лак.
Петър Алексиев от гр.Велинград ми подари два листа жълт и един лист бял.
С ацетонов лак помогна м.с.Георги Дончев.
Ремонта извърши м.с.Атанас Гаганелов.
От днес модела е в музея: Благодаря на з.м.с.Любомир Дърев, м.с.Георги Кабаков, Петър Алексиев, м.с.Георги Дончев и м.с.Атанас Гаганелов!
За ремонта му беше необходима специална хартия и ацетонов лак.
Петър Алексиев от гр.Велинград ми подари два листа жълт и един лист бял.
С ацетонов лак помогна м.с.Георги Дончев.
Ремонта извърши м.с.Атанас Гаганелов.
От днес модела е в музея: Благодаря на з.м.с.Любомир Дърев, м.с.Георги Кабаков, Петър Алексиев, м.с.Георги Дончев и м.с.Атанас Гаганелов!
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.
м.с. инж. Любомир Караиванов
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 0 госта