Model Sport History - Музей гр. Сопот

Музей на моделизма в гр. Сопот
Потребителски аватар
S-LK
Мнения: 665
Регистриран: 27 фев 2019 17:56
Местоположение: гр. Сопот
Контакти:

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от S-LK » 23 яну 2022 11:09

Tasev написа:
23 яну 2022 09:59
Интересно ми е запалването?Надеждно ли е?🤔Някой има ли инфо,схема?
Както каза един от посетителите на музея - запалването е като при москвича :D
Схема.jpg
Прекъсвач(т.е. чукче и наковалня), повишаваща бобина, кондензатор и разбира се захранване(батерия).
Има много информация за тези двигатели от различни автори и на различни езици.
Подробно е описано в книгата Авиамодельные двигатели на О.К.Гаевский от 1958г:
Авиамодельные двигатели.jpg
Според авторът недостатък е именно надежността.
Най-масово са произвеждани в щатите.
След появата на нагревната свещ на някой двигатели просто заменят свеща и горивото.
В музея имам и такива.
Интересното е, че в зората на радиоуправляемите модели отново се връщат към бензиновите
с искрова свещ.
След много години отново се използват такива, разбира се в по-съвременен вариант.
Безконтактен прекъсвач, електронно запалване ...голяма кубатора.

Със сигурност знам, че в България е имало такива!
Интересно е какви, кога и от кого са използвани?
Ще бъда благодарен, ако някой сподели конкретна информация!
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.
м.с. инж. Любомир Караиванов

Tasev
Мнения: 2721
Регистриран: 29 ное 2016 14:33

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от Tasev » 23 яну 2022 15:36

Благодаря за информацията!Мислех че е магнетно запалване?При някой магнетни запалвания има и чукче.За това се заблудих.🙂😁😉
master of sports Krasimir Tasev (BUL) (9462) | World Air Sports Federation

Потребителски аватар
S-LK
Мнения: 665
Регистриран: 27 фев 2019 17:56
Местоположение: гр. Сопот
Контакти:

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от S-LK » 25 яну 2022 09:11

През 1973-та придружен от закупчик на "ВМЗ" посетих МРЗ"Георги Димитров" гр.Пловдив.
Цел закупуване материали за новосъздадения клуб.
Знаех, че там има балса и това бе най-лесния и бърз начин да набавя за клуба.
Имаше натиск и малко изнудване, искаха освен балса да ни продадат
няколко двигателя ДБ-12, ДБ-24, свещи, лети гумени колела и др.
За клуба и децата пари не се жалеха, плащаше завода, при това с български левове.
Закупчика нямаше как да откаже на едно дете, пък и за това го бяха пратили.
Подписа документите, натоварихме колата и обратно.
Всичко това съм описал на друг форум, не смятам за нужно да го повтарям.
Който има желание може да чете: https://bit.ly/3fVdB9g
В чешска книга за микродвигатели с автор инж.Иржи Калина е направена грешка.
Предполагам по-незнание или подвеждане, за момента не мога да установя точно.
В раздела "Двигатели СССР" има снимка и странно име "Алку-23".
Единственното вярно е обема 23.
Това разбрах едва преди няколоко години....
Тази грешка(лъжа) се мултиплицира през времето почти 50 години.
Както в СССР така и по целия свят...
За да я поправя се регистрирах на руски моделарски форум:
http://forum.rcdesign.ru/
Както предполагах първоначалната реакция бе бурна.
Започнах диспут с Эдуард Кобец колекционер и активен участник във форума.
Диспута е в темата "Коллекция модельних ДВС":
http://forum.rcdesign.ru/f5/thread177937-116.html
Стр.116 пост 439,440,441...до стр.120 пост 4799
За съжаление все още не сме го завършили.
Ето линк към канала му на яндекс:
https://zen.yandex.ru/id/5cc06d6524a36500b485ef1e
По време на диспута получих подкрепа и информация от България и чужбина!
Благодаря на Стефан Христозов, Павел Бучински, м.с.инж.Стефан Харитев, з.м.с.Асен Танев, м.с.Валентин Динков и др.
След проведения диспут Эдуард Кобец започна разглеждането на чуждите двигатели
с първия български серийно произвеждан ДБ-24.
Благодарих му на руския форум!
Благодаря му и тук от името на всички работели по този проект, моделисти, работници, инженери и ръководители!
Ето междинния резултат:
https://bit.ly/3KK88jF
Има нужда от още малко корекции, но се надявам и това да се случи.
Миналата година ми подариха книгата:
A PICTORIAL A TO Z OF VINTAGE AND CLASSIC MODEL AIRPLANE ENGINES
From the collection of Mike Clanford - 1978
Това също съм написал: https://bit.ly/3FVaKrn
Първо тук ще споделя какво открих в нея ;)
ДБ-24...jpg
На стр. 208 има снимка на ДБ-24 и следния надпис:
Alku 23cc. Made in Bulgaria, as Drone Engine for the USSR Army
За съжаление е много трудно да се поправи грешката на покойния инж.Иржи Калина.
Мисля, че съм поставил началото...затова смятам, че е нужно да се пише на повече места.
За това клипчетат за двата двигателя ДБ-24 са едни от първите, които направих:

Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.
м.с. инж. Любомир Караиванов

Потребителски аватар
S-LK
Мнения: 665
Регистриран: 27 фев 2019 17:56
Местоположение: гр. Сопот
Контакти:

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от S-LK » 26 яну 2022 07:41

Дълго издирвах ДБ-12, когато разбра това м.с.Георги Кабаков ми подари Р.Т.К. :D
Р.Т.К. "Рационализаторски Трудов Колектив" №5, гр.Пловдив, България, 1966
Двигателя е с обем 11,54cm³.
По спомените на м.с.инж.Стефан Харитов участници в колектива са м.с.Христо Китипов,
з.м.с.Георги Георгиев(Черното Гоче)† и др.
Изработени са 10 броя с този надпис на картера.
На шега са го наричали "Разярен Тигър Карловски".
м.с. инж. Любомир Караиванов

Потребителски аватар
S-LK
Мнения: 665
Регистриран: 27 фев 2019 17:56
Местоположение: гр. Сопот
Контакти:

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от S-LK » 26 яну 2022 13:45

Издирването на ДБ-12 продължи няколко години.
Резултата си заслужаваше ;)

Благодарности на з.м.с.Асен Танев, м.с.Ангел Димитров Маргаров и Павел Бучински!
м.с. инж. Любомир Караиванов

Потребителски аватар
S-LK
Мнения: 665
Регистриран: 27 фев 2019 17:56
Местоположение: гр. Сопот
Контакти:

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от S-LK » 26 яну 2022 14:24

Добри Грабчев написа:
26 яну 2022 14:09
Мишените...https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D1 ... 0%BD%D0%B8
Пилотирах двуцилиндровата и "обучавахме" донаборници на няколко летища с Иван, Нано, Джони...Тежки машини/вкл.и парашут/, слаб мотор, голям разбег и пробег.Трябва летище.Едва ли "шапките"са мислили как с този кетук могат да се обучават младежи без някаква подготовка.
Добри това го знам, разказвал си ми го няколко пъти.
Точно това е частица от нашата, българската история.
Опитваха се, да я откраднат....волно или неволно.
Не намирам следи в нета, някой друг да се е борил за името ДБ-24,
да не говорим за Р.Т.К. или ДБ-12.
ДБ-24 е първия български серийно произвеждан двигател.
Произведени са повече от 1300 броя.
По голямата част от тях са експортирани с изделията към бившия СССР.
Той трябва да си остане български, а не с някакво странно име АЛКУ-23 :(
Това е причината да пиша на различни форуми.
м.с. инж. Любомир Караиванов

Потребителски аватар
S-LK
Мнения: 665
Регистриран: 27 фев 2019 17:56
Местоположение: гр. Сопот
Контакти:

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от S-LK » 26 яну 2022 17:14

...Иван/Бог да го прости/ бе изпратен в Индия да обучава тамошните.Явно е имало голяма пратка от двуцилиндровите мишени за там. Каквото и да приказваме тези двигатели са копирани от "Супер Тигър"...
DB-24 and books.jpg
Снимка с индийците има в една от двете книги.
Използвах я в диспута на руския форум ;)
РУМ-2М 1974 г..jpg
Няма спор, че ДБ-12 е копие на Super Tigre G71.
Копирали сме го в България.
За първите балзови модели той си е бил добър.
За следващия (РУМ-2МБ) е бил прекалено слаб.
Тогава инж.Шишков предложил да сдвоят два малки и се получил ДБ-24.
Това също е описано в книгите.
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.
Последна промяна от S-LK на 27 яну 2022 08:52, променено общо 1 път.
м.с. инж. Любомир Караиванов

Потребителски аватар
S-LK
Мнения: 665
Регистриран: 27 фев 2019 17:56
Местоположение: гр. Сопот
Контакти:

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от S-LK » 27 яну 2022 08:20

Добри Грабчев написа:
26 яну 2022 21:33
Още един музей.Навярно го знаеш.
https://www.facebook.com/groups/1682265 ... 142700034/
Гледал съм този клип много пъти.
Красиво и интересно, значително по-голяма площ от тази с която разполагам.
Предполагам, че това е било моделарски магазин.
Убеден съм, че не е събрано за три години...
Не видях авто и корабни модели.
Много предаватели...толкова не е имало в цяла българия :D
Изпитвам благородна завист, бих се радвал някога да го посетя и да му се порадвам.
м.с. инж. Любомир Караиванов

Потребителски аватар
S-LK
Мнения: 665
Регистриран: 27 фев 2019 17:56
Местоположение: гр. Сопот
Контакти:

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от S-LK » 27 яну 2022 08:26

Добри Грабчев написа:
26 яну 2022 22:07
За следващия (РУМ-2МБ) е бил прекалено слаб.
Тогава инж.Шишков предложил да сдвоят два малки и се получил ДБ-24.
Това също е описано в книгите.
Дa но с един карбуратор и засенчване охлаждането на задния и не работят еднакво.Единият се дави, другият е с бедна смес.Ако беше боксер щеше да е по-добър вариант...
В клуба не сме палили такъв, въпреки че имахме три...
Вярвам на думите ти, защото и руснаците пишат същото.
Интересно, че същия този ДБ-24 са ползвали в различни конструкторски бюра, изследвали са го!
В една от книгите пише, че след години са успели да му подобрят работата ;)
Години наред това си е било постижение!
Щом сме продали над 1300 мишени от този вид, явно е било добро за онова време.
м.с. инж. Любомир Караиванов

Потребителски аватар
S-LK
Мнения: 665
Регистриран: 27 фев 2019 17:56
Местоположение: гр. Сопот
Контакти:

Re: Model Sport History - Музей гр. Сопот

Мнение от S-LK » 27 яну 2022 08:32

1973-а 11-13 юни, гр.София(западен парк), VI-Републиканско средношколско първенство.
Използвах такава апаратура:
GRAUPNER DIGITAL TX14 by GRUNDIG.jpg
С такава са били комплектовани първите мишени.
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.
м.с. инж. Любомир Караиванов


Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 0 госта